söndag 16 oktober 2011

Lydnad är ju egentligen bara trick...

Jag och Ozz nybörjartränar kontakt i fotposition. Foto: Theresé Ledin.
Ja, allt det där man sysslar med på lydnadsplanen är ju EGENTLIGEN bara trick. Det försöker jag iallafall inbilla mig när jag (för sjuttielfte gången) bestämt mig för att NU ska vi träna såpass att vi kan start lydnadsklass 1. Det är bara en liten detalj som ställer till det! Visst, det är "bara" trick - MEN det är  trick där NÅGON ANNAN bestämmer kriterierna för vad som är "rätt". Och det är trick man MÅSTE lära in om man ska få vara med och leka. De andra tricken kan man ju ändra kriterierna för om det inte blev som man tänkt sig - eller helt enkelt strunta i om man kör fast. Man får ju ha andra kommandon är de som rekommenderas i lydnadsreglerna - men byta ut momenten får man ju inte. "Nä, jag kör inget ställande under gång för det va så svårt, vi kör lite slalom mellan benen där i stället" tror jag inte gör succe hos nån lydnadsdomare :-)

3 kommentarer:

  1. Karin, vi får visst ta och träffas och träna lydnad tillsammans märker jag! Vi är så lika där du och jag, vet inte hur många gånger jag lagt ner och börjat om med lydnadsträningen...
    Men nu har jag i alla fall kommit så långt att jag bara inte kan lägga ner för vi är så nära...bara några detaljer som fattas. Och jag behöver ständigt peppas till att träna på att ha roligt och tänka nytt i lydnadsträningen. Vi kan nog peppa varann!
    Jag har dessutom en sele som tillhör dig och Ozz i bilen. Hoppas hoppas din fina hund snart blir bra så du kan träna fullt ut med honom! Aston kommer att ta det lugnt nu i 10 dar men sen är vi redo igen!

    SvaraRadera
  2. Ja, tunnelklass var kul! Det kanske kunde vara en skojjig aktivitet för höstens ridhusträningar i Bälinge (är du där i år igen?). Vi får väl skramla ihop tunnlar från diverse grannklubbar och köra en inofftävling :)

    SvaraRadera
  3. Fina Ozzy! Hoppas allt är bra med er och att fotpositionsträningen g¨r framåt. Ska gå kurs i helgen för Monica och få lite nya tips =)

    SvaraRadera