måndag 16 maj 2011

På egna ben i 25:an!

Sista gången på grundkursen i vallning hos Eva ikväll - har hört nåt om att man ska sluta när man är på topp så då är det väl dags att lägga ner nu :-D Ozzy visade sig från sin bästa sida och jag tror baske mig att det bor en vallhund långt därinne - och trots att vi inte sett får på en evighet har vi tagit ett rejält skutt framåt. 
Vi började i en lite mindre fålla och även om fåren var lite springiga och jag yrade som en höna så vågar jag påstå att han VALLADE och inte bara hånglade får som har varit hans specialitet. Sen släpptes vi lösa i 25:an, Eva är modig hon... Kändes STORT för mig att det faktiskt funkade att släppa honom och att han lyssnade på mina (om än något högröstade) ligg-kommandon. 
Är jättenöjd med fina hunden idag! För att vara han var han lugn som en filbunke och superlydig (allt är relativt ;-D). En del stök blev det ändå och en tacka for över staketet. Kan vara så att tackan bara tog chansen att rymma och fulskyllde på att hunden uppförde sig illa. Liiite jagad blev hon i och för sig -  men samma tacka sprang sen ner till rymmarhörnet så fort hon kom åt även om de andra brudarna och hunden var på väg åt ett annat håll :-) 
Han kommer fortfarande alldeles för nära och för fort och vill gärna gå rakt på när jag vill att han ska flanka (tror att det är det jag vill iallfall...). Och när han kommer sådär nära så vill fåren springa och jag fastnar inne bland fåren och det får som är närmast hans cirkel får springa för fört och *pling* så slår det över till jakt. Inge bra - men det känns bra att veta att "grundtanken" inte är äta får utan han bara kan inte stå emot att springa efter lite. 
Trots att vi inte nästan inte tränat alls på får mellan kursgångerna så har det skett en stoooor utveckling under kursen. Bestämmer mig för att årets vallningsmål är nått!! Nu blir det paus i vallningen ett tag! Inte så att jag kommer undvika vallning om tillfället trillar över mig men jag ska inte tänka att vi måste. Om nån får lust att bjuda in oss på en vända i hagen så kommer vi gärna :-D
Superkul också att se hur mycket det hänt med de andra hundarna på kursen - de är grymma!
 

1 kommentar:

  1. Klockren analys :)
    Nu när du inte måste träna vallning så kommer det antagligen bli tätare träningar...
    Bra jobbat Karin!

    SvaraRadera