söndag 20 juni 2010

Det blir inte alltid som man säger att man tänkt sig...

Utomhus går det framåt! Förra helgen kunde vi äntligen spankulera omkring på altanen - och hålet in till grannen är nu ett minne blott! Även min efterlängtade planteringslåda i altanens förlängning såg dagens ljus. 
 
Oj, vad det snickras! I förgrunden resultatet av en tur till handelsträdgården. Till höger i bild skymtar Ozzys orange mjukisälg som sitter och solar - av någon okänd anledning är den inte alls lika kul som kidsens nallar trots att man får leka hur mycket man vill med den...

Jaha, och nu till "det blir inte alltid som säger att man tänkt sig"! Det finns ju några saker som jag INTE skulle ha i min trädgård - inga rosor för de är så stickiga och inga bärbuskar för det tar bara en massa plats och ser risigt ut och bären äter man ju ändå inte. Fler träd finns det inte heller plats för! Förutom det spaljerade päronträdet då, som (som katten Findus skulle sagt) förresten o-finns!!! Enligt plantskolan finns det inga spaljeträd att köpa för odlingarna har frusit. Dra me baklänges på en liten rattkälke! 

Med detta i bakhuvudet åkte jag alltså till plantskolan. Och köpte... just det, en bärbuske, en ros och ett träd... Tre olika klematis följde också med, men de stod ju faktisk på att-köpa-listan. När jag flanerade runt bland plantorna tänkte jag på min farfars fantastiska rosor som täckte hela husgaveln - och hur mysigt det var att plocka sig ett och annat vinbär i trädgården. Eller körsbär, plommon, äpple, jordgubbar, taybär, sallad, röda vinbär, svarta vinbär, blåbär eller nåt annat som växte där för den delen. Så, en ros fick det bli - en Alchymist. Och plötsligt stod den där - den uppstammade vinbärsbusken, jag kunde bara inte säga nej. Och det lilla lilla lilla lilla trädet Hakuro Nishiki "Flamingo" som jag förälskat mig i och spanat på ett tag - nog skulle jag få plats med det?! Javisst, ner i lådan med alltihop! Utom klematisarna - som var det jag ju skulle ha - de står fortfarande i sina krukor... Ja, det blir inte alltid som man sagt att man tänkt sig!

Planterat å klart! Altanens "kjol" fick fortsätta ut en bit så att det blev en ram, ramen kläddes med duk och fylldes med jord. Tre fack blev det - det längst in mot väggen är fyllt med sten för att skona grunden lite. Rosen fick ett eget fack för optimala förhållanden - ska bara lära mig vilka förhållanden det är... Den har iallafall fötterna i jord från en påse som det stod "ros-jord" på!

5 kommentarer:

  1. Ser jättefint ut!...och jag håller med, det är OMÖJLIGT att komma hem från plantskolan utan en massa extra :).

    Kram
    Karolina

    SvaraRadera
  2. Fiiiint! Nu vill jag komma å provfika altanen. 2 bitar paj var det väl?! kram

    SvaraRadera
  3. På lördag grillar vi in altanen!!

    SvaraRadera
  4. OK vi kommer allihopa!

    SvaraRadera