torsdag 14 juni 2012

Spårkurs!

Har länge varit sugen på att lära mig mer om spår - vi testade två gånger förra året med lite blandat resultat, en gång gick det bra och en gång inte alls... Men nu har vi gått spårkurs så då kan vi bocka av spårmålet från förra året! Fem tillfällen (varav en teori) på Knivsta BK och vi har lärt oss massor. Vi började lätt - kort med leksak som avslut och avancerade snabbt. Eller vi började med det som människor tycker verkar lätt - för hundarna verkar nästan de länge, lite klurigare spåren vara de lätta. Sista gången gick Ozzy ett spår på 400 meter - han plockade alla sex pinnarna - duktig hund!

Spännande att se hur arbetet i spåret förändras på bara några gången - och så häftigt att utnyttja hundens medfödda talanger. Man bara går fram till stället där spåret börjar - och så vet de vad de ska göra. Galet! Också väldigt intressant att se hur hunden reagerar i en ny situation. I andra situationer belönar jag ofta med leksak - det verkar inte alls uppskattas i spåret. Tror det blir alldeles för stor skillnad i sinnesstämning och energi med leksak - ska satsa på godis framöver. Var också lite tveksam till vad han skulle göra med tråkiga apporter i spåret istället för leksak - plockar lika gärna (nästan hellre) pinne än leksak hälsar Ozzy!

Nu är det väl bara att öva - och jag måste lära mig lita på att hunden kan det här bättre än jag. Vill gärna vara med och styra så fokus för mig framöver får bli att hålla mig avvaktande och ge honom lugn och ro att lösa uppgiften.

Med mig som matte är det bäst för hunden att skynda sig att bli en bra spårhund... eftersom jag har  lokalsinnet som gud glömde läggs det inga lätta spår :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar