tisdag 8 november 2016

Hur man räknar hundar - crazy-dog-lady-skolan del 1!

En RIKTIG hundägare vet att det är milsvid skillnad på frågan "hur många hundar ÄR det" och "hur många hundar HAR du". Titta på bilden nedan och så räknar vi hur många hundar det ÄR. Alla tillsammans....en...två...tre...fyra...FYRA hundar!


Tänk dig istället att jag får frågan "hur många hundar HAR du" baserat på bilden. Ja, det beror ju på hur man räknar blir mitt svar... Menar du hur många jag är ute med? Eller hur många jag äger? Eller hur många jag äger enligt crazydoglady-index?


Svaret kan alltså bli mellan noll och fyra. Ja, jag är ute och går med fyra hundar. Men två är ju inte mina. Och de två som är mina är skadade. Alltså HAR jag efter indexjustering NOLL hundar. Som ni alla vet måste man ha MINST två hundar - alltså BEHÖVER jag fler hundar!


Säg att alla hade varit mina och alla varit friska - ja då hade jag ändå haft högst tre hundar enligt bilden. Eftersom de två minsta tillsammans väger mindre än den största hunden kan de tillsammans vara högst en hund. Och eftersom den mista är så liten så räknas den inte alls. Jag har alltså två och en halv hund. Just ja, den äldsta börjar bli gammal, då kan han inte räknas som en - då har jag alltså ungefär två hundar totalt.


Ja, då är vi igång med crazydogladyskolan! Nästa gång jobbar vi vidare med viktiga ekonomibegrepp för RIKTIGA hundägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar