måndag 11 juli 2011

Primalskri...

Många av de irrationella och för förnuftet oförklarliga handlingar som folk genom tiderna utfört kan härröras till människans biologi och sägas ha haft någon slags rationell funktion... Att killar gillar att grilla och dricka öl skulle ju kunna vara ett sånt exempel - i evigheters evighet har männen samlats runt elden (som kvinnorna samlat veden till och förmodligen sätt fjutt på - tändningen togs över av männen först när tändvätskan kom...) och bränt kött (som kvinnorna omsorgsfullt förberett) samt druckit drycker som framkallar rapar (mystiskt nog tillverkades dessa drycker även de av kvinnorna - kanske var detta också en av de oförklarliga handlingar som avses ovan... gud vet vad de skulle haft för sig annars liksom - kanske är männens lust att grilla helt enkelt ett resultat av otaliga generationers kvinnors försök att... ja vad...?).

Iallafall, många är de reaktioner och handlingar som kan skyllas på - och kanske till och med förklaras av - evolutionen. Men snälla snälla, kan någon förklara vilket irrationellt urtidsbeteende som ligger bakom det irrationella nutidsbeteendet "springa-över-filten"?! Vad är det som händer med barn på en strand när de får syn på en filt?? Vad är det som driver dem att upprepade gånger springa så nära filten att om du haft en liten igelkott på kanten hade barnen börjat gråta.... för att inte tala om när de tar sats med sina sandiga fötter rätt över filten. Och nu pratar vi inte om mina barn (jag har kommit så långt i min utveckling att jag lärt mig stå ut med en viss mängd sand) utan någon annans okända ungar! På min filt! Gaaaaaaah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar