torsdag 14 april 2011

Men är inte en sån VÄLDIGT energisk...??

Nyvallad - och nöjd :-)
Jag kan ju villigt erkänna att det inte var utan enorm viss vånda jag skaffade en BC. Man har ju hört hur såna är, eller hur ;-) Men hur jag än försökte värja mig från BC-sjukan så återvände jag hela tiden till rasen i tanken. Sen så är jag väl på inget immun mot den "hjärntvätt" det är att ständigt vara omgiven av duktiga klubbkompisar med supertrevliga, väluppfostrade högpresterande hundar av ovan nämnda ras ;-)

De andra raser jag funderade på är ju också arbetande raser - minst lika "illa" som BC:n - hur jag än vred och vände på det så var det ju ingen soffpotatis jag var ute efter.Och det där med att man känner många som redan har rasen är ju en ganska viktig grej, då är det ju större chans att få bra hjälp!

Nu när jag är BC-ägare så får jag ofta (nästan alltid) höra frågan påståendet "men en sån är väl VÄLDIGT energisk och de måste ju ha jättemycket aktivitet det har man ju hört hur en sån där vallhund är" (undeförstått är du galen människa det där kan aldrig sluta bra). Visst, jag får lägga tvåtusen strån i kors för att sysselsätta min hund och en och annan tår har runnit på vägen... MEN då säger jag ungefär så här! Alltså, redan att välja att ha hund (oavsett ras) är ju att "dra på sig" en jäkla massa jobb och låsa upp sig och allt det där. Den grundinsats man behöver göra i form av pengar, tid och engagemang för att ha hund är STOR - promenader, passning, mat, veterinärvård och allt det där man måste ta ansvar för - oavsett räcerjycke eller soffpotatis! Även potatisar behöver promenera - och jag har då aldrig hört om någon valp (inte ens färskpotatisvarianten) som inte behöver någon uppfostran eller stimulans.

Studera nedanstående diagram! Det illustrerar tydligt att det roliga man får tillbaka i relation till den insats man lägger in  är BETYDLIGT större för en arbetande hund än för en "soffpotatis". Man måste ju stoppa in så  mycket oavsett att det där extra man lägger in på träning och aktivitet är i stort sett försumbart på det stora helt - särskilt när man ser resultatet man får tillbaka i mängden "kul".


Sen är det ju många som inte kan förstå hur man ens kan gå med på att kasta in grundinsatsen - att ha hund överhuvudtaget verkar så himla jobbigt. Då får kan ju göra ett försök att förklara att den där grundinsatsen inte är något jobbigt åtagande man blivit påtvingad utan liksom... meningen med livet :-D

4 kommentarer:

  1. Måste bara lämna ett litet avtryck, som hyfsat ny BC ägare kan jag inte annat än hålla med och tycker verkligen om hur du har lyckats sätta ord på det jag känner! Den glädje man får igen av dessa arbetsnarkomaner är helt enorm :)

    MVH Eva-Karin, windanns Fanny och Lotta :)

    SvaraRadera
  2. "meningen med livet" va ordet...!!! :-D så sant så!

    SvaraRadera
  3. Härligt diagram!!

    Du kan verkligen sätta ord på alla möjliga konstiga upplevelser som man skaffar sig mer eller mindre medvetet... :)

    SvaraRadera
  4. Ääääälskar diagramet! Skulle vara spännande med en axel till med antal hundar. Dvs 2 hundar är inte lika med dubbel grundinsats, men dubbel sysselsättning och trippel glädje? Fast när man börjar komma uppåt sex så blir det inte sex gånger glädje, för de ställer till med en del bus... Inte färdigtänkt riktigt kanske

    SvaraRadera