fredag 1 april 2011

Som man skottar får man valla!

Jag talar ytterst sällan för att inte säga aldrig i tungor (även om jag inte helt vill utesluta det alternativet ur min repertoar) men desto oftare i ordspråk och klyschor. Det får gärna vara hybrider av allmänt vedertagna varianter - som idag när man kan sammanfatta min långa lunchrast med "som (eller om) man skottar får man valla". Nu är det i och före sig mycket skottning kvar innan man kan valla som Eva tänkt sig. Men om inte Muhammed kan komma till berget... eller bättre uttryck som "finns det inte träningsmöjligheter så får man se till att fixa det". Vi började alltså skotta ut fårens vinterbädd för att kunna göra en större inomhusfålla. Nu kan vi vara i en hästbox - det i sig är inte alls något dumt alternativ till en lerig, isig, blöt, superhal utomhusfålla - men varför begränsa sig :-)

Mellan två pass i boxen drog jag mitt strå till stacken och förpassade tre skottkärrors innehåll till dyngstan. Tillsammans fixade vi sju kärror - jag gissade på att det skulle bli 100 kärror innan det var klart, Eva trodde på ungefär... vad var det... tjugosju tjugofem tror jag :-) Tävling Eva?!

O var superduktig! Han fick vara lös i boxen direkt (fem sex tackor) - började lite stökigt då lugna entreér inte riktigt är hans tekopp... Han väntar sååå duktigt på att jag ska släppa in honom och sen... PANGBOMHÄRKOMMERJAG... Vi fick jobba på ordentligt både jag och jycken, ingen av oss är riktigt på det klara med vad vi egentligen pysslar med. Mot slutet gick det riktigt bra - tydlig utveckling sen förra gången! Mycket nöjd med hans stopp - lägger sig fint, det har vi inte övat bland fåren tidigare! Jag börjar ju också förstå mer och mer hur jag ska bete mig och hur jag ska göra för att vara där jag ska vara. Han vänder gärna in och kommer lite nära - då är tackorna snabba och säger vad de tycker om det. Han sa ifrån ett par gånger men på ett bra sätt - och inget oprovocerat. Vi har inte presenterat oss med namn än, damerna och jag, men det är inte otänkbart att en av dem heter Häxan Surtant ;-)

3 kommentarer:

  1. Vilken fiiiin blogg! Jag gillar grönt jag... :D

    SvaraRadera
  2. du skriver helt underbart roligt Karin, författare nästa!
    Jag gillar också nya outlooken på bloggen!
    Du har blandat ihop siffrorna lite... sex tackor och 25 kärror - tävla? JA!! :D

    SvaraRadera
  3. Ha ha... hade inte koll på hur många tackorna var men det brukar ju va fem så jag hittade på :-)

    SvaraRadera