lördag 19 mars 2011

Underbara hund!!

Vet inte hur många läsare som jublar över ett aplångt inlägg om hundträning - men några är ni nog iallafall. Även om man alltid ska ha läsaren i fokus (går på mycket kurser om att skriva för webb nu) så är det ju det som är kul med att blogga - att man får skriva huuuuur mycket man vill om sina nörderier bara för sitt eget höga nöjes skull :-D

Senaste två veckorna har bjudit på flera riktigt bra träningspass! Känns som om det nu går att börja skörda (om än yttepyttesmå knappt som kart ens) frukten av alla timmat jag nött med grundövningar när det mest känts som om hunden varit på en annan planet.

Vallning - vi har klarat av sista gången på förberedande kursen hos Eva med Lena som hjälpinstruktör. Ozzy fjantade till en början mest runt inne i fållan, käkade skit och var sitt vanliga odrägliga jag... Jag tycker ju att jag är sträng och tar i (jag vet att jag är mesig men jag försöker ju så gott jag kan...) men Ozzy märkte knappt att jag var där. Tack vare "fröknarnas" tips och peppning (kursarna hejjagde också på) så kom jag förbi stadiet där jag helst vill lägga mig ner och grina och sparka med fötterna i marken ge upp och vidare till ett läge där jag faktiskt nådde fram till varelsen längst fram i snöret! Fick slita som en tomte på själva julafton men det gav resultat. Kunde släppa kopplet och han går upp så att han hamnar i läge för balans - där tog det iofs stopp och vi fick börja om. Men helt klart framsteg! Framför allt för mig som - igen - fick välbehövlig coaching!!

Lydnad - vi har tränat två gånger för Sanna Hallgren i ridhuset i Bälinge och faktiskt fått till nåt som är en bra början till fritt följ! Att man kan lära en hund göra en massa mystiska saker i agilityn tycker jag är självklart - men jag har liksom bara inte kunnat räkna ut hur man lär en hund gå fot... ;-) Mycket ingångar tränar vi och nu ska jag lägga på ett fotkommando. Han kommer fortfarande in i stående och det ska bli lite mer följsamhet innan det blir ett sitt. Koncentrationsövningar i form av "dansprogram" ska det också bli mer av. Måste jobba mycket med att hitta rätt nivå på belöning och rätt belöningsplacering i fria följet. Det är ju alltid viktigt men här syns det ju så tyyyydlig om rumpan är ute och viftar.

Agility - jippi vad kul vi har! Testade vår första handlingsövning på senaste tillfället på valpkursen (som väl måste väl bytt namn till unghund eller nåt nu). Hela åtta hinder (hopp och tunnlar) som vi klarade av att köra någotsånär i en följd! Helt felfritt var det inte men ett med beröm godkänt första försök :-D Som jag väntat på att få köra lite "på riktigt" - och nu när det var dags så kände jag helt plötsligt att "nääää... jag är inte klar med grundträningen" ;-)

Har äntligen (hur i hela fridens lijor kan det ta en evighet) fått ihop "kontaktfältsbrädan" och den står nu i garaget, bara att gå dit och köra ett pass. Det går sådär - här avslöjas min dåliga tajming med buller och bång!

Inlett utomhussäsongen - jag och Malin körde lite hoppteknik i snöstormen häromdagen - Ozzy köpte direkt två hopphinder i följd. Han är grym helt enkelt!

Blandade karameller - vi har jobbat rätt mycket med att få bort ett smyga-på-främlingar-vi-möter
-och-anfalla-beteende som hux flux dök upp för några veckor sen. Blev överrumplad, kanske (förmodligen) har det hänt något som jag inte märkt för beteendet bara dök upp - med besked. Han gjorde det oavsett vem som höll i kopplet, även på dagis. Nåja, inte helt borta men har gått från att hoppa på nio av tio till att fundera på att hoppa på en av tio.

Testade runda lyktstolpen på kvällspromenaden idag - han rundar lätt på 5-6 meters håll, blir bra för släppet det!
Åskan å ja, vi är ganska bra!!

6 kommentarer:

  1. Härligt att läsa Karin!! Ni kommer att bli grymma och det är ju så kul när man ser att grundträningen ger resultat och när man kan börja köra på riktigt.
    Vi får försöka träna ihop nåt sen när vi kommer ur vår karantän...:-(

    SvaraRadera
  2. Klart vi jublar. Kommer bli så bra.

    SvaraRadera
  3. Bra Karin!! Jag visste att du skulle gå framåt!! Härligt!! Så kul!!!

    SvaraRadera
  4. Älskar hundinlägg :) ni är fantastiska och kommer bli grymma :) kul att det går så bra :)

    SvaraRadera
  5. Vad goa ni är min fanclub ;-)

    SvaraRadera